dinsdag 2 maart 2010

Participatieproject Leenhofstraat - Kapellestraat: behoud van huidige verkeersstromen!

Op 1 maart presenteerde het Molse gemeentebestuur in Zaal ’t Getouw de uitkomst van het inspraaktraject Leenhofstraat - Kapellestraat. Talrijke inwoners namen de afgelopen maanden deel aan dit project. Na kennisname van de resultaten besliste het gemeentebestuur om de nieuwe straten te ontwerpen met de grootste bekommernis voor de verkeersveiligheid en de woonkwaliteit, maar met behoud van het huidige tweerichtingsverkeer. Als participant aan het inspraakproject ben ik er inderdaad van overtuigd dat deze eindbeslissing op de grootste consensus kon rekenen.

Geen ideale oplossing

Wat na afloop iedereen – welk standpunt hij of zij ook innam - moest erkennen: de ene ideale oplossing bestaat niet. Een ingreep in één straat vergroot de problemen in een andere. Afhankelijk van waar iemand woont en de manier waarop hij of zij een straat gebruikt, vindt hij bepaalde aspecten meer of minder belangrijk. Op basis van alle verzamelde informatie en de verschillende invalshoeken nam het gemeentebestuur enkele belangrijke beslissingen zodat de heraanleg van de Leenhofstraat in de loop van 2011 realiteit wordt. Volgend jaar start een ontwerper met het uittekenen van de Kapellestraat.


Wel consensus

Doorheen het inspraaktraject groeide overeenstemming over een aantal belangrijke principes die volgens de deelnemers de grondslag zouden moeten vormen voor de toekomstige heraanleg:

  • De verkeersveiligheid van zwakke weggebruikers staat centraal. Hoe dit in de praktijk moet gerealiseerd worden, bleef een discussiepunt. Zowel enkel- als dubbelrichting hebben op dit vlak voor- en nadelen. Ook fietspaden of enkelrichting staan niet altijd garant voor meer veiligheid, want ze verhogen de snelheid van de auto’s. Sommige deskundigen hielden op dat vlak een pleidooi voor mengverkeer in de Leenhofstraat. Wel bestond er consensus dat beide straten vrij smal moeten worden ingericht zodat ze ‘rustig en traag’ verkeer stimuleren. Het gemeentebestuur koos uiteindelijk voor behoud van tweerichtingsverkeer in beide straten.

  • Een oplossing in één straat mag geen problemen veroorzaken of vergroten in andere straten. Voor een groot aantal deelnemers hield dit principe in dat de bestaande verkeersafwikkeling in beide straten best blijft zoals deze nu is, waarmee het gemeentebestuur akkoord ging.

  • Er moeten oplossingen worden gezocht om het zwaar doorgaand vervoer te weren. Uit getuigenissen van de bewoners blijkt dat veel vrachtwagenchauffeurs de geldende tonnagebeperking negeren, vermoedelijk door het gebruik van gps. De inwoners vragen hiervoor een effectieve aanpak. Uiteraard moet het – onder meer voor de brandweer of het leveren van stookolie – steeds fysiek mogelijk blijven dat een vrachtwagen door de straat kan.

  • Geen harde verkeersremmers of verkeersdrempels. Om een lage snelheid af te dwingen kozen de deelnemers eerder voor ‘zachte’ maatregelen zoals het behoud (Leenhofstraat) of invoeren (Kapellestraat) van voorrang van rechts.

  • De kruispunten verdienen extra aandacht. De kruispunten van de Turnhoutsebaan met de Kapellestraat en de Leenhofstraat, alsook Brandstraat – Kapellestraat en Leenhofstraat – Ginderbuiten zijn niet ideaal, zowel op vlak van verkeersafwikkeling als veiligheid. Deze moeten de komende jaren stelselmatig worden heringericht, in nauw overleg met het Vlaams Gewest die de wegbeheerder is van Ginderbuiten en de Turnhoutsebaan. Door de aanwezigheid van de spoorweg en de complexiteit van de aansluitingen vormt dit evenwel geen eenvoudige opdracht. Het gemeentebestuur neemt daarbij het engagement op om dit bij de hogere overheid sterk te bepleiten.

Geen opmerkingen: