donderdag 11 maart 2010

Goed nieuws voor heel wat Molse straten!

Dit voorjaar organiseert schepen van openbare werken Hans Schoofs (OpenVld) opnieuw een grote herstellingscampagne van gemeentewegen, fiets- en voetpaden. Voor OpenVld Mol was dit een topprioriteit in de gemeentelijke verkiezingsstrijd 2006. Als kersvers mandataris ben ik dan ook bijzonder blij te kunnen aangeven dat hieraan wel degelijk gewerkt wordt!

 
Op basis van een prioriteitenlijst ondergaan verschillende straten een structureel onderhoud. Dit moet de levensduur van de straten verlengen en de kwaliteit en de veiligheid voor de weggebruiker verhogen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door verschillende aannemers. Gezien de grote hoeveelheid aan kleinere opdrachten is het onmogelijk een gedetailleerd tijdschema op te maken voor de volledige campagne. De vlotte voortgang van de werkzaamheden hangt ook grotendeels af van de weersomstandigheden. Te koud of regen kan de volledige timing in de war sturen.


Hinder

De werkzaamheden zullen plaatselijk de nodige hinder veroorzaken voor de bewoners of weggebruikers. In het geval van betonwegen kan dit langer duren, aangezien nieuwe betonstroken een wekenlange uithardingstermijn vragen vooraleer er verkeer over mag. In dat geval blijft steeds één rijstrook voor beurtelings verkeer bruikbaar. De werken in straten met een wegdek in asfalt duren maar enkele dagen. De aannemers krijgen de opdracht de bewoners te verwittigen wanneer ze tijdelijk ernstige hinder zullen ondervinden. Het gemeentebestuur vraagt begrip voor deze situatie. Omleidingen worden niet voorzien.


Wat in elke straat?

Wat er precies in elke straat gebeurt, hangt af van de concrete situatie. We kunnen de werken als volgt samenvatten:

Voetpaden

De voetpaden worden niet volledig heraangelegd. De aannemers richten zich op de slechtste stukken die het gemeentebestuur aanduidt.

- Gompelbaan, oude aanliggend voet- én fietspad in beton (Gompel)

- Bronstraat (Millegem)

- Lindeplein (Millegem)

- Milostraat (Millegem)

- Sint-Bernardusstraat (Sluis)

- Kolkstraat (Centrum)

- Doornboomstraat, volledige vernieuwing tussen Adolf Reydamslaan en Gasthuisstraat (Centrum)


Betonwegen

Bij betonwegen is het belangrijk om de voegen te herstellen. Dichte voegen vermijden dat de betonplaten loskomen en scheuren. Ook verzakte en gescheurde betonvakken worden hersteld.
- Gompelbaan (gedeelte betonweg)

- Wezel

- Nijverheidsstraat (Achterbos)

- Brandstraat (Ginderbuiten)

- Zilvermeerlaan, aansluiting met de Zilvermeerbrug (Sluis)

Asfaltwegen

In asfaltwegen worden putten opgevuld en scheuren hersteld. In sommige straten wordt de volledige bovenste laag afgeschraapt. Na deze herstelling krijgt elke asfaltlaag opnieuw een bovenste laag. Dit geeft het uitzicht van een volledig nieuwe straat.

De eerste fase omvat de volgende straten en start vermoedelijk op 18 maart.
- Bossestraat (Achterbos)

- Scheepvaartstraat (Achterbos)

- Azaleastraat (Centrum)

- Begonialaan (Centrum)

- Bristolhof (Centrum)

- Chrysantenlaan (Centrum)

- Ezaartveld (Ezaart)

- Acaciastraat (Ginderbuiten)

- De Ruggen (Ginderbuiten)

- Fransveld (Ginderbuiten)

- Kropstraat (Ginderbuiten)

- Lichte Hoeve (Ginderbuiten)

- Singellaan (Ginderbuiten)

- Tulpenstraat (Centrum)

- Oostervennestraat (Ginderbuiten)

- Anemonenstraat (Centrum)

- Petuniastraat (Centrum)

- Vlierstraat (Gompel)

- Dreef (Gompel)

- Gompelhoeve (Gompel)

- O.L. Vrouwstraat (Gompel)

- Pastoor Vaesstraat (Gompel)

- Vekeblok (Ginderbuiten)


De start van fase 2 van de asfaltwegen is voorzien op maandag 26 april.
- Wezelhoevenweg (Wezel)

- Wezel (Wezel)

- Gompeldijk (Gompel)

- Hooibergen (Sluis)

- Diepestraat (Sluis)


De straten voor fase 3 liggen in Heidehuizen. De werken hiervoor starten in het voorjaar van 2011 na afloop van de werken van het fietstunnelcomplex Zuiderring – Molderdijk.
- Kruisven

- Meerhoutsebaan

- Greesstraat

- Heidehuizen

- Slachthuisstraat

Geen opmerkingen: