Politieraadsleden Tessa Knaeps en Bart Vanmarcke melden graag dat de politieraad op maandag 14 februari de aankoop van een deel van de verlaten schoolsite in de Guido Gezellestraat goedkeurde. Hiermee ligt een oplossing voor de huisvestingsproblematiek van de lokale politie eindelijk vast en krijgt de deels verlaten schoolsite in de Guido Gezellestraat een nieuwe toekomst.
Sinds de politiehervorming en de uitbreiding van het korps naar 137 medewerkers kampt de lokale politie met een nijpend plaatsgebrek in het huidige politiecommissariaat in ’t Getouw. Sedert zes jaar werd onderzocht of de site van het gemeenschapsonderwijs in de Guido Gezellestraat in het Centrum een geschikte locatie zou zijn en onderhandeld met GO!.
Principieel akkoord
De deels verlaten site in de Guido Gezellestraat bestrijkt een gebied van 1,6 hectare en is eigendom van het Vlaams Gemeenschapsonderwijs GO!. Eind 2010 bereikten de drie partijen (GO!, gemeentebestuur en politiezone) een principieel akkoord over de prijsvorming van de aankoop, de opdeling van de site en de verder te volgen werkwijze. Het eerdere voornemen om de site te herontwikkelen met Vlaamse subsidies voor stadskernvernieuwing werd met dit akkoord verlaten.
Volgens het principieel voornemen van de drie betrokken partners wordt de site gesplitst in twee delen. De lokale politie zal op de site een voldoende groot politiekantoor oprichten. Het gemeentebestuur wenst daarnaast de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – nu al op de site gevestigd – te behouden.
De rest van de site – iets meer dan de helft – blijft eigendom van GO! waarna het wordt ontwikkeld voor woning- en appartementenbouw. Het groene karakter van de site gaat met de plannen niet verloren en wordt zelfs nog versterkt.
Verder verloop
De beslissing van de politieraad is een eerste belangrijke formele stap richting de realisatie van een nieuw hoofdcommissariaat. Ook het gemeentebestuur heeft in het budget 2011 de nodige financiƫle middelen voorzien om de gebouwen van de Academie Muziek en Woord aan te kopen. De volgende stappen in het dossier bestaan uit het verfijnen van de afspraken, het afronden van de aankopen, de architecturale uitwerking en het aanvragen van de nodige stedenbouwkundige vergunningen.
dinsdag 22 februari 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten