Maandag 14 februari start in opdracht van het Vlaams Gewest de herinrichting van het Molse kruispunt Turnhoutsebaan (N18) – Achterbos – Sluis. De werken moeten – als alles meezit – afgerond zijn tegen de start van het bouwverlof in juli. Verkeer op de Turnhoutsebaan kan steeds passeren. De zijstraten Sluis en Achterbos gaan voor de duur van de werken volledig dicht. De verkeersdienst voorziet de nodige omleidingen. Op donderdag 27 januari vindt om 20 uur een infovergadering plaats over de werken in de raadzaal in ‘t Getouw. Alle geïnteresseerden zijn van harte welkom.
Het kruispunt Turnhoutsebaan – Achterbos – Sluis prijkt al jarenlang hoog in de ongevallenstatistieken. Kop-staartaanrijdingen, frontale botsingen bij afslaand verkeer, fietsers in de dode hoek,… Het ontbreken van conflictvrije verkeerslichten, de slechte fietsvoorzieningen en de enorme oppervlakte van het middengedeelte, verhogen het ongevallenrisico op dit bijzonder druk kruispunt.
Veiliger
Dankzij het meerjarenplan van het Vlaams Gewest om de zwarte punten in Vlaanderen stelselmatig weg te werken, staat ook voor dit kruispunt een herinrichting op het programma. Bedoeling is om het kruispunt compacter te maken, de fietsoversteken te verbeteren, de as Sluis – Achterbos rechter op elkaar aan te sluiten én semi-conflictvrije verkeerslichten te voorzien. Dit laatste vermindert drastisch de kans dat afslaand verkeer in botsing komt met verkeer dat rechtdoor moet.
Herinrichting
Om deze nieuwe veilige situatie te creëren, moet het huidige kruispunt volledig uitgegomd en opnieuw aangelegd worden. Het Vlaams Gewest, de aannemer en het gemeentebestuur hebben besloten om de werken in twee fasen uit te voeren. Dit laat toe om het doorgaand verkeer op de Turnhoutsebaan in beide richtingen steeds mogelijk te maken op versmalde rijstroken. Anderzijds gaan de zijarmen Sluis en Achterbos volledig dicht. Dit betekent dat het tijdelijk niet mogelijk is om de Turnhoutsebaan op dit punt te verlaten of op te rijden. Ook kruisen kan niet.
De werfzone strekt zich op de Turnhoutsebaan uit vanaf het paadje Beukenbosstraat tot het paadje Grotstraat. In de straten Sluis en Achterbos worden ook de eerste tienstallen meters heraangelegd.
Omleidingen
· Fietsers
Omdat het doorgaand verkeer op de Turnhoutsebaan geleid wordt over twee versmalde rijstroken, is de werfzone absoluut verboden terrein voor fietsers. De politie zal strikt toezien op dit toegangsverbod. De verkeersdienst voorziet in alle richtingen de nodige omleidingen.
o Achterbos - Dessel: Dungendijk
o Achterbos - Centrum: Beukenbosstraat
o Sluis - Dessel: Maria Gorettistraat - Grotstraat
o Sluis - Centrum: De Witte Mol - Struikheidestraat
· Doorgaand vrachtverkeer
Het doorgaand vrachtverkeer wordt al op de E34 geïnformeerd over de werkzaamheden op de N18. Zij worden aangemaand om te rijden langs de afrit Kasterlee – Geel. Via Geel – Ten Aard komen deze vrachtwagens op de Ring van Geel en vervolgens de Zuiderring. Het verkeer dat bijvoorbeeld vanuit industriezone Berkebossen of de industriezones in Lommel naar en van de E34 moet, is verplicht deze grote omleiding te gebruiken.
· Plaatselijk vrachtverkeer en autoverkeer
Voor plaatselijk vrachtverkeer en het autoverkeer voorziet de verkeersdienst lokale omleidingen. De omleiding voor de werken aan de fietstunnels onder het kruispunt Molderdijk – Zuiderring worden hierdoor een stukje mee aangepast. De werken moeten jammer genoeg een tijdje samenlopen. Door het strenge winterweer van de afgelopen maanden kon er enkele weken niet gewerkt worden aan de fietstunnels. Met de herinrichting van het kruispunt Turnhoutsebaan – Sluis – Achterbos kan niet langer gewacht worden.
o Achterbos - Centrum: ovonde Achterbos – Sint – Theresiastraat – Postelarenweg - Turnhoutsebaan
o Achterbos - Dessel: ovonde Achterbos – Boeretangsedreef – Emiel Becquaertlaan
o Sluis - Centrum: Brandstraat - Kapellestraat
o Sluis - Dessel: Brandstraat – Kapellestraat – Turnhoutsebaan
Handelaars
· Op de werfzone
Handelaars op de werfzone zullen hinder ondervinden van de werken. Zo zal het verkeer op de versmalde rijstroken voor de veiligheid niet mogen oversteken naar de overzijde van de rijbaan. Klanten zullen hierdoor hun wagen op enkele minuten wandelafstand moeten achterlaten of omrijden.
· In Sluis en Achterbos
De handelaars tussen de ovonde in Achterbos en het kruispunt met de Turnhoutsebaan en hun collega’s in Sluis tussen de Brandstraat en het kruispunt met de Turnhoutsebaan, zijn niet meer bereikbaar via de Turnhoutsebaan. Ter hoogte van de ovonde in Achterbos en de Brandstraat in Sluis komen er duidelijke vermeldingen van de handelaars die in het tussenliggende gedeelte naar het kruispunt met de Turnhoutsebaan prima bereikbaar blijven.
Excuses
Het gemeentebestuur beseft dat de werkzaamheden de nodige overlast zullen opleveren voor de betrokken buurtbewoners, handelaars en automobilisten die van het kruispunt willen gebruikmaken. Ook komt er onvermijdelijk extra verkeer door de omleidingsstraten. We hopen op ieders begrip voor deze situatie. Alle partijen leveren maximale inspanningen om de hinder tot een minimum te beperken. De herinrichting van het kruispunt spaart – bekeken over verschillende decennia – gegarandeerd stoffelijke schade, verkeersslachtoffers en misschien zelfs mensenlevens uit.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten